Politik dan kepercayaan?

Sekarang ini tengah kecoh isu kejatuhan Pakatan Rakyat dalam negeri Perak. 4 wakil rakyat dari parti pembangkang dah keluar daripada parti. Ada yang masuk parti bebas, ada yang masuk Ameno. Isu utama sekarang ni adalah sama ada akan diadakan pilihanraya kecil atau pun tidak. Bagi Pakatan Rakyat, mereka sememangnya inginkan pilihanraya kecil diadakan. Speaker Perak pun da cakap akan diadakan pilihanraya. Pun begitu, SPR telah mengumumkan bahawa tiada pilihanraya kecil yang akan dijalankan.


Haih~ Drama politik Malaysia kini ditambahkan lagi dengan plot-plot yang memeningkan rakyat jelata. Janji pakatan rakyat dahulu bahawa 16 September akan bertukarlah kerajaan Malaysia ini. Maka, tertunggu-tunggulah rakyat jelata akan perubahan yang hangat diperkatakan. Hangat-hangat isu tersebut tak ubah seperti hangat-hangat tahi ayam. Sudah hampir setahun PRU berlalu, namun Malaysia masih lagi dibawah pemerintahan Pak Dolah. PKR, PAS, DAP suma masih lagi parti pembangkang, dan segelintir rakyat jelata masih lagi terseksa.


Lihat saja di Selangor, beberapa biji rumah telah dirobohkan pada zaman pemerintahan BN sehingga memaksa empunya rumah tinggal dalam khemah bersama keluarga. Isu ini hangat digunakan oleh PR untuk memancing undi. Hari ini, undi rakyat yang teraniaya telah mereka miliki, namun hak mereka masih lagi belum terbela. Mereka masih lagi tinggal di dalam khemah usang, pondok usang walaupun sudah hampir setahun PR memerintah Selangor.


Aku bukannya tidak lagi menyokong PR ni. Aku sokong bila mereka memperjuangkan hak rakyat. Tapi dalam kes ini, ternyata mereka telah terlupa akan tanggungjawab dan harapah rakyat terhadap mereka.


Yang penting bagi mereka, Camry dijadikan kenderaan rasmi. Ya, ada benanrya jika mereka katakan bahawa kereta Camry tu tahan lasak dan bayaran servisnya lebih murah berbanding kenderaan nasional yang murah harganya, tetapi mahal bayaran servisnya. Tak mengapalah jika ingin berkereta mewah, tapi janganlah sampai nasib rakyat tidak diendahkan.


Politik memang penuh dengan putar belit dan tipu helah. Ternyata agak sukar untuk aku memahami selok belok politik tanah air.


Kelmarin aku ada terbaca ucapan Obama ketika perlantikan beliau sebagai POTUS. Amerika dapat ketua kampung baru yang juga merupakan orang kulit hitam pertama menjadi POTUS. Terdapat beberapa petikan yang menarik minat aku :

"To the Muslim world, we seek a new way forward, based on mutual interest and mutual respect. To those leaders around the globe who seek to sow conflict, or blame their society's ills on the West - know that your people will judge you on what you can build, not what you destroy."


Sekali baca memang memang da boleh faham da ayat ni. Seorang rakan aku pula memandang makna ayat ini dari sudut lain. Diandaikan ayat ini merupakan amaran kepada PM-wannabe kita :

"Kepada dunia Muslim, kami mencari jalan baru untuk ke hadapan, berasaskan kepentingan bersama dan hormati menghormati. Kepada setengah pemimpin di dunia yang ingin menanamkan benih persengketaan, atau menuduh Barat sebagai punca segala kebejatan dalam masyarakat mereka – sedarlah rakyat kamu akan mengadili kamu diatas apa yang kamu bangunkan dan bukan apa yang kamu rosakkan."


Yang ini pun sama :


"To those who cling to power through corruption and deceit and the silencing of dissent, know that you are on the wrong side of history; but that we will extend a hand if you are willing to unclench your fist"


Mungkin ini sama seperti amaran Che Det kepada Najib dan Bee End. Maksudnya:


"Kepada mereka yang ingin terus berkuasa melalui rasuah dan penipuan dan menutup ruang demokrasi untuk rakyat bersuara, sedarlah bahawa kamu bukan bersama sejarah, tetapi kami akan menghulurkan tangan jika kamu bersedia membuka gengaman kuku besi kamu."




Aku bukanlah penyokong Obama ni. Sebabnya, dia menyokong tindaka Israel terhadap Palestin. Bila seseorang itu menyokong kezaliman terhadap umat Islam, aku anggap dia sama sahaja dengan mereka yang memegang senjata dan menzalimi umat Islam. 




Dalam kitab Talmud orang yahudi ada mengatakan bahawa Non-Jews ni sama seperti binatang. Jews boleh mencuri harta-harta non-jews. Mereka tidak perlu membayar gaji non-jews yang bekerja dibawah mereka. Mereka boleh membunuh non-jews, tanpa mendapat sebarang dosa. Kerana kepercayaan inilah, mereka berani membelakangkan suara dunia, dicampur dengan sokongan kuasa #1 dunia, Amerika, mereka dengan berani dan tanpa belas kasihan telah membunuh rakyat-rakyat Palestin. 




Plot entry aku kali ni pun da bercampur2 sampai aku sendiri pun pening. Harap korang pahamla ape yang aku tulis dalam entry ni, dan fikirkanlah dengan akal yang waras dan hati yang terbuka. 




~sign out~

Thursday, February 05, 2009

2 Comments:

raja dyana said...

k0e...
aku x bace pon post ko ni
pasal panjang sangat.
kalau aku bace pon mesti aku
rase lapar je.
tp aku nak jage hati
ko pasal ko komen
blog aku ...
so aku nak balas la ni..
ok kan??


[sejujurnya aku]
=D

K0_E said...

ceh, adalah lbh elok kalo xckp kot..
trus komen je....
hahahaha....
tp ko memang jujur...
:p